web stats analyzer

söndag 28 juni 2009

Krämig potatissallad med creme fraiche

Skriv ut receptet


Det här är en god potatissallad med en mild dressing med precis lagom mycket majonäs och dijonsenap. Äpplet gör att den känns väldigt frisk.

Det här är den potatissallad som jag brukar göra när vi grillar och då tycker jag att potatissalladen ska vara lite krämigare. Den fungerar att servera nygjord, men potatissalladen smakar även gott kall och är perfekt på utflykt.

Det är alltid gott med någon färsk örtkrydda; timjan, persilja, basilika, gräslök, oregano eller dragon. Det viktiga är att utgå från ett bra grundrecept och det här är min bra bas när jag gör potatissallad.

Potatissalladen passar även bra till lufttorkat kött och klassisk rostbiff.

Det här behöver du:

1 kg potatis
100 g rödlök
1 äpple

1,5 dl gräddfil
1 dl creme fraiche
2 msk majonäs
1/2 msk fransk senap
1/2 tsk salt

Gör så här:

Koka potatisen och låt den kallna.

Hacka potatis i 3 cm kuber. Hacka rödlöken fint och äpplet i 1 cm kuber.

Blanda alla ingredienser för dressing och blanda därefter med det hackade. Låt gärna stå några timmar innan servering.

Precis som DN skriver så är det värt besväret att göra sin egen potatissallad. Vill du hellre göra en sallad med vinegrette så prova vår potatissallad med sparris eller vår potatissallad med rödlök.
--

Sen var det en liten grej till. Om du också tycker det här var ett bra recept så blir vi jätteglada om du delar med dig på Facebook eller skriver en kort kommentar :)

2 trevliga kommentarer:

Elisabeth sa...

Super gott recept brukar rekommendera det till kompisar dock brukar jag ha i mindre rödlök då jag själv inte så förtjust i det och då det kan lätt ta över smaken

Elisabeth sa...

Super gott recept brukar rekommendera det till kompisar dock brukar jag ha i mindre rödlök då jag själv inte så förtjust i det och då det kan lätt ta över smaken

Säsongens recept